Het Stenen Archief - Afgerond en lopend onderzoek

[62860]

(500)a-04019
Samuel
Isaac kohen
Isaac kohen & ?
12-10-1713
22 Tisjrie 5474
Muiderberg
וישפט שמואל את ישראל כל ימי חייו
והלך בית אל והגלגל החוזר בעולם
כתר כהונה
פה
שחה לעפר פה שנתן אמרי שפר
מזה ובן מזה איך נפל בהר הזה
והוא שפט את ישראל במשפט אל
איש תבונה נשא ונתן באמונה
לכל עמו טוב דרש כפו לעני פרש
ה׳׳ה האלוף פ׳׳ו הר׳׳ר שמואל בן
האלוף פ׳׳ו הר׳׳ר יצחק כ׳׳ץ הלך
לעולמו בליל ה׳ שמיני עצרת
ונקבר למחרתו בש׳׳ת שנת ה׳ תע׳׳ד
ת׳נ׳צ׳ב׳ה׳
"Sjmoeël richtte over Israel alle dagen van zijn leven
en ging naar het huis van G*d en hem trof ons aller lot"
- kroon van het priesterschap -
Hier
boog naar het stof een mond die fijne woorden sprak,
[onvertaalde woorden] hoe viel hij op deze berg,
hij richtte Israel volgens het recht van G*d,
als wijze man bracht en gaf hij in goede trouw
aan heel zijn volk, hij streefde het goede na en reikte zijn hand tot de arme,
de geachte vooraanstaande bestuurder en leider de heer Sjmoeël zoon van
de vooraanstaande bestuurder en leider de heer Jitschak Katz,
hij is overleden in de nacht van donderdag Sjemini Atseret
en begraven de volgende dag op Simchat Tora in het jaar 5474
T'N'Ts'B'H'

De kroontekst speelt een wat gekunsteld woordspel met een citaat uit 1Sjmoeël/1Samuel 7:15, dat associatief wordt verbonden met een citaat uit de Babylonische Talmoed (tractaat Sjabbat 151b). Sjmoeël maakte jaarlijks een rondgang langs Beth-El, Gilgal en Mitzpa. Beth-El word hier m.i. letterlijk genomen (hij ging naar het huis van G•d, i.e. de hemel) en Gilgal levert de associatie op met galgal (= wiel). Dat voert ons naar een discussie in de Talmoed over de vraag of een geleerde rabbijn of zijn zoon of kleinzoon al dan niet tot armoede kan vervallen. De school van Rabbi Jismaël merkt dan op: "Het is een wiel dat draait in de wereld." Dat betekent: het lot treft nu de één, dan weer de ander.
2024/01/31
Chkis